Dokuz Eylül Üniversitesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Programı’nın bağlı bulunduğu İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinin temelini oluşturan Yüksek Ekonomi ve Ticaret Okulu, 9 Eylül 1944 tarihinde kurulmuştur. 8 Haziran 1959 tarihinde kabul edilen 7334 sayılı kanunla İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi haline getirilmiştir. İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, 1968’de fakülte olarak Ege Üniversitesi’ne bağlanmıştır. 20 Temmuz 1982 tarihinde 41 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmündeki Kararname ile İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi adı altında Dokuz Eylül Üniversitesi’ne bağlanmıştır. Fakülte Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Ekonometri, İktisat, İşletme, Kamu Yönetimi, Maliye ve Yönetim Bilişim Sistemleri olmak üzere yedi bölümden oluşmaktadır. Eğitim, tüm bölümlerde örgün ve ikinci öğretimde olmak üzere sürdürülmekte olup, eğitim dili Türkçedir. 2001-2002 öğretim yılı başından itibaren tüm bölümlerde zorunlu hazırlık sınıfı eğitimine başlanmıştır.
Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Programı, sosyal politika, çalışma ekonomisi, endüstri ilişkileri, sosyoloji, psikoloji, iş hukuku ve sosyal güvenlik gibi sosyal bilimlerin birçok dalını içine alan disiplinler arası bir kimliğe sahiptir. Programımızın kuruluşu Ege Üniversitesi, İktisadi ve Ticari Bilimler Fakültesi bünyesinde 1969 yılında Prof. Dr. Muhittin ALAM tarafından kurulan Sosyal Politika Kürsüsü ile başlamıştır. Dokuz Eylül Üniversitesindeki Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Programı ise 1982 yılında kurulmuştur. Çalışma Ekonomisi, İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku, Yönetim ve Çalışma Psikolojisi, Yönetim ve Çalışma Sosyolojisi olmak üzere dört anabilim dalında eğitim vermekte olan bölümde, ayrıca Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde 2 tezli, 3 tezsiz olmak üzere toplam 5 Yüksek Lisans ve bir Doktora programı eğitimi de verilmektedir.
Program Vizyonumuz:
“Eğitim ve bilim ışığında, girişimciliği ve yenilikçiliği teşvik eden, toplumsal sorunların çözümü adına sosyal politikaların geliştirilmesinde öncü, toplumsal barışa ve toplumsal huzura katkı sunan bir Program olmaktır.”
Program Misyonumuz:
“Gerçekleştirdiği eğitim ve bilimsel araştırmalar vasıtasıyla toplumsal adalet ve fırsat eşitliğinin gelişmesine de katkı sunarak insanlığın ekonomik, kültürel ve sosyal zenginliğini artırmaktır.”
Program Eğitim Amaçları:
- Alanında teorik bilgi ve uygulama becerilerini geliştirecek kapsamlı bir eğitim sunmak.
- Kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında her kademede görev alabilecek nitelikli bireyler yetiştirmek.
- Çalışma ilişkileri ve sosyal haklar konularında bilimsel araştırmalar yaparak ulusal ve uluslararası düzeyde akademik bilgi üretimine katkı sağlamak.
- Çalışma hayatındaki sosyal diyalog mekanizmalarının etkinliğini artıracak ve işçi-işveren ilişkilerinin geliştirilmesine katkı sunacak yetkin mezunlar yetiştirmek.
- İşgücü piyasasındaki dönüşümleri analiz edebilen ve çalışma hayatında etik değerlere bağlı kalarak sürdürülebilir çözümler geliştirebilen bireyler yetiştirmek.
Programa Özgü Ölçütler:
- Çalışma yaşamını iktisadi, hukuki, sosyolojik ve psikolojik boyutlarıyla kavrayabilme,
- Yönetim ve Çalışma Psikolojisi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olarak sorunların analizini yapıp çalışanların üretkenliği yanında çalışma mutluluğunu da hedefleyen çalışmalar yapabilme; çalışma yaşamının her boyutuna psikolojik açıdan yaklaşıp olguları değerlendirebilme becerisine sahip olma,
- Tarihsel süreç içerisinde çalışma ilişkilerinde gerçekleşen değişim ve dönüşüm hakkında akademik bilgiye sahip olarak ulusal ve uluslararası sosyal politika düzenlemeleri konusunda kuramsal ve uygulamalı yönleriyle bilgiye sahip olma,
- İşgücü piyasalarının işleyişi hakkında kuramsal bilgiye sahip olma ve bu yetkinliklerini işgücü piyasalarını analiz etme ve yeni politika önerileri üretme bağlamında kullanabilme,
- İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarına ilişkin mevzuat içeriğini ve uluslararası kaynaklarını tespit edebilme; ortaya çıkan olası uyuşmazlıkların giderilebilmesi becerisine sahip olma,
- Sendikacılık ve toplu sözleşme alanlarında kuramsal ve hukuki bilgiye sahip olma, çalışma barışına odaklanan toplu pazarlık süreçlerini yönetebilme becerisine sahip olma ve karşılaşılabilecek sorunlara sendikalar ve toplu iş sözleşmesi mevzuatı çerçevesinde çözüm üretebilme yeteneğine sahip olma,
- Yönetim ve Çalışma Sosyolojisi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olarak tarihsel süreç içerisinde çalışma eylem ve faaliyetlerinde gerçekleşen değişim ve toplumsal dönüşüm hakkında akademik bilgiye dayalı şekilde toplumsal yapıdaki dönüşümün yeşil ve dijital dönüşüm tartışmalarını da dikkate alarak toplum-çalışma yaşamı bağlamında analiz edebilme.
Program Öğrenme Çıktıları:
- İktisadi ve İdari Bilimler ile ilgili temel kuramsal bilgiye sahip olur.
- Sosyal politika konusunda kuramsal ve uygulama yönleriyle detaylı bilgi sahibidirler; sosyal haklara saygılıdırlar; çıkar çatışmalarında çözüm önerileri geliştirebilecek yetkinliğe sahiptirler; adil gelir dağılımı ile etik ve doğal çevre değerlerinin uygulamada hayata geçirilmesi için çaba gösterirler.
- Makro düzeyde ve ekonomik birimlerde insan kaynakları süreçlerine ilişkin detaylı bilgiyle donatılmışlardır; bu bilgileri alandaki yazılımları da kullanarak uygulama ve başkalarıyla paylaşabilme becerisini gösterirler; insan sermayesinin üretim süreçlerinde verimli ve insancıl şekilde değerlendirilmesine, geliştirilmesine yönelik bağımsız çalışmalar yapabilirler
- Endüstri ilişkileri, çağdaş sendikacılık ve toplu sözleşme alanlarında ileri düzeyde kuramsal, tarihi, hukuki ve uygulamalı bilgilere sahiptirler; çalışma barışına odaklanan, yaratıcı sosyal diyalog ortamları oluşturma becerisiyle süreçleri yönetebilirler, karşılaşacakları sorunlara çözüm üretebilirler.
- İşgücü piyasaları ve istihdam konusundaki detaylı kuramsal ve uygulamalı bilgilerini bu konulardaki gelişmeleri analiz etmek ve yorumlamak için kullanabilirler; işgücü arz-talebi ile planlamasına ilişkin değerlendirme ve çalışmalar yapabilir, işsizliğin azaltılmasına yönelik öneriler geliştirebilirler.
- Yönetim ve Çalışma Psikolojisi alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler; sorunların analizini yapıp çalışanların yüksek verimi yanında, çalışma mutluluğunu ve kişisel gelişimini de hedefleyen çalışmalar yapabilir; çalışma yaşamının her boyutuna psikolojik açıdan yaklaşıp olguları değerlendirebilirler.
- Yönetim ve Çalışma Sosyolojisi alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmışlardır; toplumsal etkinlik ve uyumu hedefleyen bir meslek yaşamı ve çalışma kültürünün gelişebilmesi için görüş, öneri ve çözümler geliştirebilirler; çalışma yaşamının her boyutuna sosyolojik açıdan yaklaşıp değerlendirme yapabilirler.
- İşçi sağlığının korunup geliştirilmesi ve iş güvenliğinin ileri düzeyde sağlanmasına yönelik kuramsal, teknik ve uygulamalı bilgilere sahiptirler; alandaki mevzuata hâkim olarak çalışma ortamındaki fiziki ve psiko-sosyal riskleri değerlendirip sorunları analiz edebilir ve mevzuata uygun şekilde çözme becerisini gösterirler.
- Sosyal güvenlik konusunda kuramsal ve hukuki bilgilerini uygulamada kullanabilirler; bu alandaki kurumsal yapıları ve uygulamaları tanırlar; bilgilerini başkalarıyla paylaşabilir, çalışma yaşamında karşılaşılacak sorunlara güncel mevzuat çerçevesinde çözüm üretebilirler.
- İş hukuku alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptirler; mevzuat bilgilerini uygulamada başarıyla kullanıp değişik durumlara uyarlayabilirler; sorunlar karşısında sorumluluk alıp çözüm üretebilirler; bilgileri başkalarına aktarıp onların yetişmelerine katkıda bulunabilme yeteneğini edinmişlerdir.
- Türkçe diline ileri düzeyde hâkimdirler. En az bir yabancı dil öğrenmek için gayret gösterirler; kendini ifade etme, topluluk önünde konuşma, konuları sınıflandırma, analiz, sentez, raporlama ve sunum yapma becerilerine sahiptirler; yayınları ve bilgileri özümseyerek öneriler geliştirebilirler.
- Bilimsel düşünce ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahiptirler; ileri düzeyde okuma, öğrenme ve araştırma becerisini gösterirler; bilgi okuryazarlığı yeteneğini kazanmış olarak bilimsel bakış açısıyla olguları neden-sonuç analizleriyle kavrayarak değerlendirip yorumlayabilirler.